Meny

Här tar man lek på allvar

– Man blir faktiskt lite som en personal shopper, säger Monique Huisman, som driver Lekplaneten. Hon menar att personlig service är det allra viktigaste. Och just leksaker verkar ligga väldigt nära hjärtat för många människor. Det är helt enkelt väldigt viktigt att det blir rätt.

På Lekplaneten är de vana. Det kommer ofta in föräldrar som upptäckt att någon extra populär leksak är slutsåld på stan och att de behöver hjälp. Kanske är det till och med dagen före jul eller födelsedag.

– En del är nästan desperata, och många gånger har vi ringt runt till kolleger och leverantörer för att få fram just det de söker.

Det är lätt att föreställa sig den tacksamhet kunderna kan känna efter en sådan nervpärs. Inte konstigt att personalen får tårtor, bullar och tack i tidningen då och då.

Nutidens leksaksvärld spänner från klassiker till ögonblickssnabba trender. Lego, pussel och pyssel är lika populärt som digitala världar och skärmlek. Hur hänger man med?

– Vi åker på mässor förstås, berättar Monique. Den största ligger i Nürnberg. Men personalen har hela tiden ögonen öppna för nya och återkommande strömningar. På Lekplaneten väljer personalen själva ut mycket av det som ska säljas i butiken. Dessutom är de sin egen testpanel. Ofta träffas de och har gemensamma spelkvällar. Är det jobb eller lek?

– Jobbar man i leksaksaffär måste man gilla att leka!

Kanske var det därför hon halkade in i leksaksvärlden? Som tjugoåring jobbade hon med lite allt möjligt, bland annat på bensinmack. Men 1991 fick hon extrajobb på en leksaksaffär, och sedan dess är det lek som gäller. Idag driver hon fyra olika leksaksaffärer runt om i Stockholmsområdet. Och människor leker faktiskt olika, beroende på var de bor.

– Här i Sundbyberg bor många till exempel i lägenhet, säger Monique. Då köper man ofta leksaker som inte tar så mycket plats. Visst säljer vi studsmattor och andra stora saker här också, men inte lika många som i villområdena. Hon ser också skillnad på åldrarna. Till Signalfabriken kommer många ”barnvagnsmänniskor”. Det märks på butikshyllorna, där det finns extra mycket leksaker för de yngre barnen.
Finns det något annat ni är extra bra på?

– Ja, vi har blivit väldigt skickliga på att sälja och slå in leksaker i smyg. Många kunder har med sig barnen och då gäller det att inte avslöja överraskningen.

Hur gör man det?

– Det är förstås en yrkeshemlighet, avslutar Monique och ler mystiskt.